تاجر.. أول تطبيق مجاني يخدم التجار والمستهلكين في مصر

كتب: ضياء السقا 

طُرح مؤخرا، على متجر جوجل بلاي، تطبيق "تاجر" المجاني، والذي يخدم التجار وأصحاب المحلات والمستهلكين، من خلال تجميع أماكن بيع كافة السلع لدى تجار الجملة أو التجزئة أو الموزعين المعتمدين أو المستوردين، على مستوى الجمهورية.

 

ويقول محمد عدلي، المشرف على التطبيق: "فكرة البرنامج إنه بيجمع كل السلع التجارية اللي موجودة في مصر لدى التجار سواء كانوا تجار تجزئة أو جملة أو مستوردين أو مصنع أو شركة أو موزعين معتمدين، في مكان واحد للتسهيل على التجار والمستهلكين في إيجاد ما يحتاجونه بكل سهولة".

 وأضاف عدلي، في تصريحات لموقع "الموجز": "التاجر بيدخل على التطبيق وبيسجل بياناته واللوجو الخاص به ورقم التليفون و اللوكيشن وبعض من صور منتجاته وأسعارها، علشان الناس كلها توصله بسهولة من غير عناء، وكل ده بشكل مجاني وبدون أي رسوم".

 وتابع: "التطبيق خدمي وبيسهل على التجار والمستهلكين الوصول لأي سلعة وأماكن بيعها في مصر بسهولة بدل ما يدخلوا على الفيس بوك أو جوجل ويفضلوا يدوروا بالساعات على مكان منتج معين أو على تجار فى مجال ما، خاصة أن التطبيق يحتوي على ٤٥ بندا تجاريا في جميع المجالات التي يوجد بها بيع وشراء".

 

وأضاف: "كل اللي محتاجينه إن التجار تسجل على التطبيق ويعرّفوا الناس بأماكنهم والأبلكيشن مجاني زي ما وضحنا من غير أي تكلفة".

وعن كيفية التعامل مع التطبيق، أوضح: "أول ما بتدخل على التطبيق بيسألك أنت تاجر ولا مستخدم عادي، ولو تاجر بيسمحلك تضيف نفسك في مجالك اللي أنت بتختاره وتختار تصنيفك سواء كنت شركة أو مستورد أو تاجر جملة أو تجزئة، أو موزع معتمد أو مصنع، ولو مستهلك عادي بيتيح لك البحث في التصنيف اللي أنت محتاجه".

وأكد عدلي، وجود تقييم دائم للتجار عبر تعليقات المستخدمين للتأكد من مدى مصداقيتهم وجديتهم، مشيرا إلى أن عمليات البيع والشراء تتم مباشرة بين التجار والمستهلكين دون وجود أي وسيط بينهم".

 

وفيما يلي رابط تحميل التطبيق على متجر جوجل بلاي:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cloudtecheg.tager

تعليقات القراء