الدنيا برا مولعة .. مصطفى بكري: بدل قطع الكهرباء3 ساعات رجعوها لساعة وبعدين ألغوها نهائيا

الموجز

شدد الإعلامي والنائب مصطفى بكري، على ضرورة ترجمة المبادئ الثمانية التي حددها الرئيس عبد الفتاح السيسي في بيان تكليف الحكومة الجديدة إلى واقع ملموس، قائلا:«الحكومة الجديدة لابد أن تتفادى كل الأخطاء، وتقدم نفسها للشعب وتنزل تسمع شكاوى الناس وآهات المقهورين والتعبانين، حسسوا الناس أنكم معاهم».

ودعا خلال برنامج «حقائق وأسرار» المذاع عبر شاشة «صدى البلد» مساء الجمعة، إلى ضرورة الشعور بالناس واحتياجاتهم وعدم تجاهل صعوبات الحياة، معقبا: «بدل قطع الكهرباء ساعتين وعايزين تزودوها لـ3 ساعات، رجعوها لساعة، وبعدين ألغوها نهائيا».

وتابع:«بالراحة على الدعم، فيه ناس محتاجة له عشان تعيش، صحيح الدولة بتتكلف كتير، لكن واحدة واحدة، متصدّروش الأزمات والمشاكل لرئيس الدولة، بالراحة علشان الشعب والغلابة، والناس اللي بتكح تراب».

وأضاف أن الرئيس السيسي يتمنى عمل كل شيء لصالح الشعب لكن الظروف صعبة، مؤكدًا أن الدولة قادرة على تجاوز هذه الظروف، قائلا:«الدنيا برا مولعة مش إحنا بس.. لكن الناس عندها أمل في بكرا».

ووجه «بكري» رسالة للحكومة الجديدة، قائلا: «أرجوكم بثوا الأمل في نفوس الناس، لا تطفئوا الشموع أمام الناس، نتمنى الفترة الجاية تكون كلها تفاؤل وأمل، انزلوا الشارع، اعملوا زي الرئيس، وانزلوا شوفوا الدنيا».

تعليقات القراء