«مبقاش فيه شغل دلوقتي» .. أحمد موسى يحذر طلاب الثانوية من الصحافة والإعلام

الموجز

أعرب الإعلامي أحمد موسى، عن صدمته من نتائج تنسيق الجامعات المرحلة الأولى، قائلا: «كلية الطب بتاخد حاليا 90 و91%.. ده اللي كان بيجيب 97% مكانش بيعرف يدخل طب واللي كان بيجيب 95% مكانش بيعرف يدخل هندسة.. أنهي تعليم ده».

وأضاف خلال برنامج «على مسئوليتي» المذاع على قناة صدى البلد، اليوم الأربعاء: «إيه نسب الثانوية العامة ديه.. إيه اللي حصل على جماعة.. الحد الأدنى 58% أدبي مرحلة ثانية، وكلية السياحة والفنادق بقت مرحلة ثانية!!».

ونصح موسى، الطلاب باختيار الكليات التي لها مستقبل للعمل: «أنا بنصح ولادنا أرجوكم اختاروا الكليات التي له شغل.. مبقاش فيه شغل دلوقتي».

وتابع: «ابحثوا عن الكليات التكنولوجية، الزراعة لها مستقبل والذكاء الاصطناعي.. مش هتروح وزارة الخارجية، دول بياخدوا 50 لـ 60 واحد فقط»، مردفا: «القنوات مش هتعين كل الخريجين الصحافة مش هتاخد كل الخريجين، بياخدوا نسبة».

وأكمل: مش بنصحك اقتصاد وعلوم سياسية إيه مستقبلها.. أنا بنصحك عن خبرة.. أنا خريج كلية آداب صحافة سوهاج دفعة 83، ودخلت مؤسسة الأهرام ضمن 5 فقط»، مؤكدا أنه لا يوجد تعيينات حاليا في المؤسسات القومية.

لمدة ٥ أيام

من ناحية أخرى ، كشف الدكتور عادل عبد الغفار ، المتحدث باسم وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، أن المرحلة الثانية لتنسيق القبول بالجامعات المصرية ستبدأ صباح باكر الخميس، ولمدة ٥ أيام ثم الإعلان عن التحليل الاحصائي الخاص بها.

وأضاف “عبد الغفار” خلال مداخلة هاتفية في  برنامج "مصر جديدة "، الذي يبث على قناة Etc ، أنه سيتم فتح باب الاغتراب عقب انتهاء المرحلة الثانية، ثم  يتم إرسال القوائم النهائية الخاصة بالطلاب للجامعات ، وتسكينها بشكل كامل، لكي يتمكن الطلاب من إنهاء استكمال التحاقهم بالكليات حسب ترشيحاتهم".

يذكر  أن الحد الأدنى للمرحلة الثانوية للشعبة العلمية 60% فأكثر، و58.05% للشعبة الأدبية وتستوعب هذه المرحلة 269202 طالبا.

تعليقات القراء