"حفّلوا عليهم".. ماذا قال عمرو أديب عن مواجهة منتخب كوت ديفوار؟.. يعلق علي تعاطف حفيظ دراجي مع الجزائر

الموجز

وجه الإعلامي عمرو أديب  رسالة قوية للمصريين، بسبب الهجوم العنيف علي منتخب مصر رغم صعوده لدور الـ 16 ببطولة الأمم الأفريقية.


وقال عمرو أديب ببرنامج “الحكاية” المذاع علي قناة “إم بي سي مصر”::"كلنا شوفنا ماتش الجزائر مع ساحل العاج وأيا كانت ملاحظاتنا مع المعلق حفيظ دراجي اللى كان بيعلق كان متعاطف مع بلده جدا لدرجة انه قال إن الجزائر مخسرتش البطولة اللى خسرت ان الجزائر خرجت، وقال ايضا عايز استقبال الأبطال للجزائر اللى مغلوبة 3 وممكن كانت تبقى 4 و5 واتغلبت ماتشين واتعادلت ماتش".

تعاطف غير طبيعي

وتابع:"انا مليش دعوة بالأخ المعلق اللى متعاطف مع بلاده بطريقة غير طبيعية، اللى استغربتله انه خلص ماتش الجزائر ولقيت المصريين بيقولوا هو احنا هنقدر علي كوت ديفوار دا احنا اول ما ننزل الماتش هنتغلب وهنقع ومعندناش لاعيبة وكيروش مبيفهمش حاجة، وهنتبهدل".

هجوم غير مبرر علي المنتخب

وأضاف:"ازاي بنهاجم منتخبنا واحنا كسبانين وصاعدين امال لو مغلوب كنتوا عملتوا ايه، تكسير مقاديف من الدرجة الأولي، ويقولوا هو صلاح بيلعب خالص ده خايف علي نفسه والمدرب هيفضل شغال بعبدالله السعيد، والماتش هيبدأ الساعة 6 واستنوهم الساعة 4 الصبح، طيب حطوا نفسكم مكان اللاعيبة".

كما أبدى أديب، استغرابه من حالة التشاؤم التي أثيرت عقب تحديد مصير المنتخب الوطني الذي سيواجه منتخب كوت ديفوار في ثمن نهائي كأس أمم إفريقيا.

وقال خلال برنامجه "الحكاية" على شاشة "mbc مصر"، مساء الجمعة، إن التعليقات التي تتحدث عن هزيمة ساحقة للمنتخب تمثّل "تكسير مقاديف" للاعب المنتخب ومديره الفني.

وأضاف أنه لا يعارض انتقاد لاعبي المنتخب لكن يجب تشجيعهم من الآن، وقال - مخاطبًا الجمهور: "حفّلوا عليهم لما يخسروا مش قبل الماتش.. مش فاهم ليه بتعملوا كده مع اللاعيبة قبل المباراة، ما نقف معاهم أفضل".

وأشار إلى أن لاعب منتخب الجزائر رياض محرز أضاع ضربة جزاء أمام كوت ديفوار لكنّ معلق المباراة الجمهور احتفل بلاعبه ومنتخبه على الرغم من الخروج من الدور الأول.

رياض محرز

وتابع: "إذا (منتخب الجزائر) عنده رياض محرز إحنا عندنا 100 رياض محرز.. عندنا صلاح وحجازي وعبد الله السعيد وشريف المخيف.. حتى محمد عبد المنعم اللي لسه صاعد".

ويخوض المنتخب الوطني، مباراة منتظرة يوم الأربعاء المقبل، أمام نظيره الإيفواري في دور الـ16 ببطولة أمم إفريقيا المقامة حاليًّا في الكاميرون.

منتخب الفراعنة تأهل للدور ثمن النهائي، بعد حلّ وصيفًا في دور المجموعات، خلف نيجيريا التي صعدت أولًا لتضرب موعدًا مرتقبًا مع منتخب تونس في الدور نفسه.

تعليقات القراء