عمرو أديب: الإخوان بيحتفلوا وبيقولوا إحنا اللي جبنا رئيس أمريكا.. طب كنتوا جبتوا رئيس مصر هنا !

الموجز

أعرب الإعلامي عمرو أديب، عن اندهاشه الشديد من حماسة بعض المواطنين العرب للانتخابات التي تُجرى بالولايات المتحدة الأمريكية على مقعد الرئاسة، فذكر أن بعض المواطنين العرب لديهم حماسة تُشعرك بأنه حال إعطائك ورقة تصويت لهم سينتخبون ترامب، والبعض الآخر سينتخبون جو بايدن، ويرون أن بايدن هو المخلص.

وأضاف "أديب"خلال تقديم برنامج "الحكاية" المذاع عبر فضائية "mbc مصر": ده تصرف غريب وعجيب جدًا، لا إحنا من أهل العريس ولا أهل العروسة، فيه ناس متحمسة أوي لترامب ناقص تطلع تقول بكرة العصر ترامب راجع القصر، وفيه ناس تانية تقول غار في ستين داهية احنا هنتنفس.

وتابع: الإخوان بيحتفلوا وبيقولوا إحنا اللي جبنا رئيس أمريكا..معقبا: طب كنتوا جبتوا رئيس مصر هنا.

وأوضح "أديب" أن العلاقة بين مصر وأمريكا قائمة علي المصالح المتبادلة ،هل هتكون أعز عليه من فوكس نيوز، اللي جابوا طبق وغسلوا ايدهم بعد هزيمته، هل هتكون أعز عليه من حزبة اللي قاله لو سمحت انت كده عملت اللي عليك وعملت لينا شغل كتير وهنحط صورتك في البهو، إيه التحليلات بتاع الناس اللي في المقاهي دي، دي سذاجة مفرطة".

وكان المرشح الديمقراطي جو بايدن، حسم الانتخابات الأمريكية، بعد تخطيه حاجز الـ270 صوتًا في المجمع الانتخابي ليصل مجموعه 270 صوتًا، ويصبح الضيف الجديد للبيت الأبيض، ليصبح أول رئيس من المذهب الكاثوليكي يصل إلى البيت الأبيض منذ انتخاب جون كينيدي في عام 1961.

تعليقات القراء