السيسي يدعم موهبة الطفل المعجزة: «أنا زي جدك.. وأنت معاك البركة كلها.. وهتتلوا قرآن في أول افتتاح»

الموجز

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إنه يدعم موهبة أحمد تامر، القارئ للقرآن الكريم، قائلًا: « أنا زي جدك يا أحمد، مش ممكن نقدر نحقق اللي وصلنا ليه إلا لما ندعم المواهب ونراعاها».

وأضاف «السيسي»، خلال مداخلة هاتفية في برنامج «يحدث في مصر »، مع الإعلامي شريف عامر، الذي يُعرض على شاشة «إم بي سي مصر»: « بستأذن الوالد يبقى أنك أول افتتاح لينا هتبقى الشيخ بتاعنا، ونقرأ ما تسير من القرآن، أدعوك لهذا الأمر».

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي للطفل أحمد تامر "الطفل المعجزة"، الذى حفظ القرآن الكريم  ربنتا يحميك من كل شر وسوء وهنأ الرئيس خلال الحلقة الإعلامى شريف عامر  مشيرا إلى التنوع الكبير القضايا التي يناقشها برنامج يحدث في مصر .

وأضاف خلال مداخلة مع برنامج يحدث في مصر: بقولك يا أحمد بسم الله ما شاء الله عليك ربنا يوفقك وبهنى والدك ووالدتك انت عارف انت حافظ أيه؟ انت حافظ أعز كلام وأفضل كلام وأطيب كلام البركة كلها معاك.. الحفظ جميل ومهم لكن الفهم كمان مهم ، احنا صحيح محتاجين نهتم باللغة العربية وحفظ القرآن وتنظيم أوقات أولادنا وعاوز كل اسرة تكون منتبهة لأبنائها ومش مهم تكون الحافظة بتاعتهم زى أحمد وومكن تكون أنشطة أخرى ولو اهتمينا بالملكات دى هنلاقى النبت بتاعنا بيكبر.

تعليقات القراء