مشوار فني قصير وأعمال كثيرة .. تفاصيل إعتزال الفنانة إنجي خطاب المفاجئ وأشهر أعمالها

الموجز

تصدرت الفنانة إنجي خطاب محركات البحث في الساعات الماضية، بعد إعلانها اعتزالها للفن نهائيًّا، حسبما كتبت على حسابها الرسمي بفيسبوك.

وكتبت إنجي: "أنا بعتذر لأي حد اتفقت معاه على عمل فني مش هقدر أعمله للأسف أنا واخدة قرار نهائي اعتزالي مهنة التمثيل نهائيا، ودا أحسن قرار أخدته في حياتي، وبكن كل احترام وتقدير لكل زملائي".

الشغل موجود الحمد لله

نشرت الفنانة إنجي خطاب، منذ قليل عبر حسابها الرسمي بفيسبوك منشورًا تؤكد فيه سبب اعتزالها، موضحة أن ليس له أي علاقة بأي مشكلة في الفن.

وكتبت إنجي: "للتوضيح بس علشان تقريبا مانمتش من مكالمات الصحفيين، على راسي كلهم وبحبهم كلهم.. يا جماعة والله قرار اعتزالي ليس له علاقة بأي مشكلة في الفن، وعندي عملين مضياهم كمان، واعتذرت ليهم إن مش هكمل.. يعني الشغل موجود الحمد لله".

واستكملت، "أنا اعتذرت لأني بقالي سنتين عندي صراع داخلي بين إن أكمل أو لا.. صراع رباني لطريق الصح واستخارت ربنا وألمهني هذا القرار، وعلشان كدا دا قرار نهائي لا رجعة فيه، وبكن كل الاحترام لزملائي في المهنة، وماعنديش مشكلة مع أي حد، وطول عمري في حالي كنت بشتغل بس، الموضوع كله اختيار طريق أنت بتحدده لنفسك، وياما مشينا طرق مش شبهنا في كل حاجة في حياتنا ورجعنا فيها، وبنحاول ناخد طريق صح ونرضي ربنا، وأنا مرتاحة جدا لقراري دا، وصليت استخارة وربنا ألهمني بهذا القرار، لأول مرة في حياتي أخد قرار صح، ومتأكدة إن ربنا هيكرمني في مجال تاني، وهركز في دراستي وأعمل الماجيستير والدكتوراه، وشكرا لحبكم ودعواتكم على راسي والله".

إنجي خطاب

 ولدت إنجي خطاب في مدينة القاهرة في عام 1984، اكتشفها المخرج التليفزيوني محمد النقلي، ورشحها للمشاركة في مسلسل (سوق الخضار)، وقررت بعدها ان تدرس التمثيل على نحو أكاديمي، فانتسبت إلى قسم التمثيل واﻹخراج بالمعهد العالي للفنون المسرحية، وعملت على مدار السنوات التالية بين السينما والتليفزيون، فقدمت أفلام (دكان شحاتة، EUC، الفاجومي، ركلام)، ومسلسلات (أهل كايرو، على كف عفريت، ذات).

 وكان أول ظهور للفنانة إنجي خطاب للجمهور من خلال مسلسل الفرح الذي تم عرضه عام 1999، ثم قدمت مسلسل سوق الخضار وعرض عام 2006، وكان يشارك في بطولته عدد كبير من النجوم فيفي عبده، سامي العدل، رجاء حسين، عفاف حمدي، محمد أحمد ماهر، آلاء نور، وغيرهم، والمسلسل كان من تأليف عبد المنعم شطا، وإخراج محمد النقلي.

تعليقات القراء