«امتحنته في النقابة ومكنش عنده فكرة عن الموسيقى» .. حلمي بكر يفتح النار على حميد الشاعر

الموجز

علق الموسيقار حلمي بكر على هجوم نديم الشاعري، نجل الفنان حميد الشاعري، قائلا: إننا نعيش في حالة من تدني الأخلاق ولا يمكن السكوت عن مجتمع مصاب بالخلل، مشيرا إلى أن الموسيقى الحالية تشهد حالة من التراجع الكبير و"متردية".

وأضاف الموسيقار حلمي بكر في مداخلة هاتفية لبرنامج "خط أحمر" الذي يقدمه الإعلامي محمد موسى على قناة الحدث اليوم، كان لازم حميد الشاعري يقول لابنه عيب يا ولد، أنا اللي امتحنت حميد الشاعري في النقابة ومكنش عنده فكرة عن الموسيقى وحصل على عضوية انتساب بدعم من النقيب آنذاك الموسيقار أحمد فؤاد حسن".

تابع الموسيقار حلمي بكر، "أنا رئيس لجنة الاستماع من قبل ما أنت تتولد، مينفعش ابنك يشتمني أنا مبخفش ، المفروض يبدأ حياته بعمل فني مش بسباب".

https://youtu.be/yKNHkbVGhhw

حضرتك بجد فاكر إن حميد هو اللي بوظ المزيكا في مصر

شنّ نديم الشاعري، ابن الفنان الليبي المصري، حميد الشاعري، هجوماً قوياً على الموسيقار حلمي بكر، بعد أن أرجع الأخير سبب تدهور الأغنية المصرية، لقيام حميد بإدخال إيقاع المقسوم، منذ التسعينيات، ومنذ ذلك الوقت يُعتبر هذا الإيقاع هو الأكثر شعبية، وهو ما جعل بكر يتهم حميد الشاعري بإخراج الموسيقى من قالبها الطبيعي.

وقال نديم في منشور على (فيسبوك) "أستاذ حلمي ما ينفعش كل ما تروح برنامج تجيب سيرة حميد الشاعرى..٣٠ سنة من عمري ما بيعملش حاجة في حياته غير التقليل من الناس ومن الفنانين ومن أعمالهم".

وتابع "أوعى حضرتك تفتكر إنك محطوط في خانة الإنسان المحنك..للأسف فرق كبير أوى بينك وبين الكابو في التعامل مع الناس وفى الفكر الموسيقى..الكابو كبير مقامة ومش بيرد عليك عشان هو أكبر من كده ودايما بيقولى ما تردش على حد..لكن ولاده كبروا ومش حيسمحو إنك تقطع في أبوهم".

وأضاف "هو حضرتك بجد فاكر إن حميد هو اللي بوظ المزيكا في مصر؟!؟!؟. المقسوم اللى حضرتك بتتكلم عليه هو اللي واكل بقاله ٣٠ سنة مع كل الفنانين وهو سر الاستمرارية والنجاح..مفيش ألبوم بينزل غير ومقسوم الكابو رانن فى الودن".

وختم منشوره "حاول يا أستاذ حلمي تكسب الناس عشان الدنيا فانية..متبقاش خسران السيرة الطيبة وكمان الناس".

تعليقات القراء