باسم يوسف يعتذر عن فيديو تسلم الأيادي المفبرك على قناة الشرق.. ويرد على هجوم الإخوان: مش عيب تقارنوا نفسكم بأراجوز؟!

كتب: ضياء السقا

اعتذر الإعلامي باسم يوسف، عن نشر صورة من فيديو مفبرك، تشير لعرض أغنية "تسلم الأيادي" الداعمة للجيش المصري على قناة الشرق الإخوانية التي تبث من تركيا.

وقال باسم يوسف عبر حسابه بـ"فيسبوك"، "أنا غلطت واكتشفت إني شفت فيديو غلط وأخدت كابتشر ونشرته قبل ما أتأكد منه"، مضيفا: "موضوع تسلم الأيادي على قناة الشرق مش مظبوط".

وتابع "أنا عندي الشجاعة أني أقول أني غلطت علشان كده مسحت البوست".

وأردف: "لكن أنا متمسك بكل كلمة قلتها في كل البوستات عن عرة جماعات العالم وأنجس خلق الله اللي مَش راضيين يعترفوا بغلطهم اللي أضر ناس كتير أكتر من بوست مَش مظبوط".  

وأتم قائلا "أنا مسحت البوست عشان أنا عارف إنهم حيمسكوا في موضوع الفيديو ويتجاهلوا كل حاجة تانية، لكن لو نسيتم حنفكركم بوساخة جماعتكم الربانية يا بتوع أستاذية العالم وأحلام الخلافة".

كما رد الإعلامي على هجوم قنوات الإخوان عليه، قائلا: "كلمة اتمنى تبقى الاخيرة ، عشان شفت كام واحد من مذيعينهم ابتدوا يحولوا دفة الهجوم عليا (امال حيفتحوا القناة يقولوا ايه بقى ؟ و ده فعلا تعريف انك تتشطر ع البردعة) . بس يا حبيبي لما تحب ينكشف تعري.. و فشلك ما ينفعش يكون دفاعك : "طب و انت يا باسم عملت ايه و ليه ساكت و ليه جبان و ليه هربان الخ الخ. انا واحد مواطن فرد بطولي . قراراتي الفردية في الكلام او السكوت او تغيير النشاط ده شئ ينعكس عليا انا و اللي حواليا . انا فرد مَش حزب سياسي و لا جماعة ربانية و لا بانافس ع السلطة و لا غيره فما ينفعش الجماعة الربانية استاذة العالم تقارن نفسها باللي عملته او ما عملتوش انا كفرد".

وتابع يوسف: "ما ينفعش دفاع جماعة عمرها ٩٠ سنة بكل تمويلها و قنواتها و كوادرها و الانظمة اللي وراها يوم ما تدافع عن تغيير مواقفها يبقى دفاعها "اه احنا وحشين بس انت كمان كنت كخة" . مَش عيب تقارنوا نفسكم باراجوز ؟".

وكان الإعلامي باسم يوسف قد سخر من إذاعة قناة الشرق الإخوانية التى تبث من تركيا لأغنية «تسلم الأيادي» عقب توجيه تركيا قنوات الإخوان التي تبث من إسطنبول بالتوقف عن استهداف مصر والخليج ووقف برامجها السياسية وتحويلها إلى "منوعات".

وقال باسم يوسف عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»: «أنا و الله قلت بعد التلات بوستات اللي فاتوا كفاية عليهم كده بس مَش لدرجة افتح قناة الشرق الاخوانية بتاعة تركيا عشان اشوف اخرهم في.. وصل لفين  فالاقيهم بيذيعوا "تسلم الايادي".. يعني  يوم ما تقرروا.. ابقوا خلوا شوية لبكرة مَش كده»، مختتمًا تعليقه بعرض صورة للأغنية من القناة قائلًا: «الصورة من برنامج اسمه منوعات الشرق».

وردت قناة الشرق عبر صفحتها على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك» على تعليق باسم يوسف تحت عنوان «حملة التدليس».

ودونت القناة قائلة: «نشر المدعو #باسم_يوسف صورة من فيديو مفبرك قال عنه كذبا أنه نقله من #قناة_الشرق وهو الأمر المكذوب جملا وتفصيلا للأسباب الآتية:

1.  المدعو باسم يوسف قال ان الصورة منقولة من برنامج اسمه "منوعات الشرق" وليس لدى القناة أي برنامج بهذا الاسم.

2. مكتوب على الصورة المفبركة بأعلى اليسار كلمة "الآن" وهو ما لا نستخدمه من الأساس حيث نكتب إما "مباشر" أو "إعادة"

3. في صورة الفيديو المفبرك في الجهة السفلية على اليسار مكتوب على العداد ١٠١ وفي التعليقات صورة أخرى متبقي ١٠٢ يوم .. ايهما الصحيح يا باسم 

4. الفيديو المتداول - المفبرك - لا يوجد به شريط الأخبار الخاص بقناة الشرق - يبدو ان المفبرك كان مكسل يعمل شغله كويس! 

5. الصورة التي نشرها المدعو باسم في التعليقات مختلفة تماما عن الصورة التي نشرها في البوست وفبركتها ضعيفة للغاية ولا يظهر بها حتى اسم البرنامج المزعوم "منوعات الشرق"

٦. المدعو "باسم" لا يعلم ان العداد الذي نعرضه على شاشة قناة الشرق الحقيقية يظهر عداد تنازلي على موعد بدء الملء الثاني لسد النهضة، لذلك فبركته للصور والفيديو لم تكن دقيقة

في النهاية يا سيد "باسم" ما قمت بالترويج له عبارة عن كذب وتدليس ليس له أي اساس من الصحة، زمان لما كان معاك فريق كويس كنت بتعمل فبركة أقوى من كده كتير .. حتى حالك في التزوير بقى ضعيف 🙂» حسبما نشرت القناة على صفحتها على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك».

اقرأ أيضا: باسم يوسف عن انقلاب تركيا على الإخوان: خدوا على قفاهم من أمير المؤمنين أردوغان.. وزوبع يرد: إحنا رجالة ومقلبناش القناة طبخ  

تعليقات القراء