"البجاحة ليها ناسها".. مصريتان تعلنان ارتباطهما مثليا.. وأول ظهور للفتاتين بعد موجة الغضب.. وتعليق ناري من تامر أمين (فيديو وصور)

كتب: ضياء السقا

أثارت فتاتان مصريتان، "ميرال مختار" و"نوران الجندي"، موجة غضب كبيرة في الشارع المصري، بعدما أعلنتا ارتباطهما مثليا في كندا.

البداية

بداية القصة عندما تداول رواد مواقع التواصل منشورا على الفيس بوك، يعود تاريخه إلى شهر يوليو الماضي، لفتاة تدعى ميرال، تعلن خلاله ارتباطها مثليا بصديقتها نوارن.

وجاء بالمنشور: "قصتنا بدات علي يوم ما اتقابلنا وحبنا بعض من اول يوم وانتي اتاخرتي عليا ف اول مرة نقابل فيها بعض عدينا بحاجات كتير سوا كانت اكترها الوحش بس انتي كنتي جمبي دايما منقدرش نبعد عن بعض اكتر من 100 متر.. مش هنسي أيام جوعنا ونمتنا علي الأرض في عز الشتا بس انتي كنتي بتدفيني دايما كانت اكتر سنة صعبة علينا ومحدش وقف فيها جمبنا بس مكنتش محتاجة حد غيرك عدنا بحاجات كتير بس وصلنا ف الاخر للكنا بنحلم بية من سنة وهنعرف نقف علي رجلنا تاني ونبني حياتنا بحبك ومستنية يوم جوازنا ويوم الي هنبني فيه عيلتنا ونجيب بنات وولاد ونعيش في تبات ونبات".

Image icon hsb-myrl-mkhtr.png

بعد ذلك خرجت نوران وكتبت عبر حسابها على الفيس بوك: "إلى كل اصدقائي هنا على فيسبوك يرجى ملاحظة انه اذا كان اي شخص هنا لا يقبلني كما أنا أو هو  هي سحاقية (لا تقبل lgbtqi الناس) ساكون سعيدا اذا حذفت نفسك من حسابي كما انا سحاقية صريحة، وهذا ليس من العار بالنسبة لي هذا من أنا لذا من فضلك اذا كان اي شخص هنا لا يقبل تقدم وحذف بما ان الملف الشخصي يدعم جميع الاقليات".

Image icon hsb-nwrn-ljnd.png

أول ظهور للفتاتين

وعقب حالة الغضب، التي انتابت رواد السوشيال ميديا، من تصرف نوران وميرال، وإعلانهما أمرا غير مألوف على الشعب المصري، خرجت الفتاتان في مقطع فيديو مصور للتعليق على الأزمة.

وقالت نوران: "البوست اللي عمل المشاكل دي قديم من شهر يوليو، وفي شخص منعرفوش قام بمشاركته ونشره في أماكن كتيرة، وهو اللي عمل الضجة دي".

وأضافت: "اللي حصل انتهاك للحقوق الشخصية.. وأنا مسمحتش لحد إنه ينشر أي حاجه عن قصتنا ومحدش ليه علاقة بينا.. ورسائل التهديد التي تصلنا باستمرار لا تستحق الرد، لأنها مشغولة بطبيعة العلاقة الجنسية بيننا، وهو أمر لا يهم أي شخص، لأنني لا أسأل أي شخص عن كيفية إنجاب الأولاد، وكل من هاجمنا أو هددنا في كندا هنقدم فيه بلاغات".

من جانبها أكدت ميرال على رأي صديقتها وقالت: "احنا مش خايفين من حد ومحذفناش البوست، احنا قفلنا التعليقات بسبب الهجوم والكراهية اللي حصلت لنا ولكل من يدعم المثليين".

وتابعت: "الإعلام المصري يستغل قضايا المثليين لتشويه مجتمعنا وللتغطية على الأوضاع في مصر مثل غلاء الأسعار والبنزين، وغيرها من الأشياء".

وواصلت: "مصر فيها كتير من المثليين، واذا كان بعض الناس يمنعها دينها من تقبلنا، فإحنا مطلبناش من حد يقبلنا".

Image icon 38136055_10157789687934478_2583622780746465280_n-959x610.jpg

تعليق قوي من تامر أمين

من جانبه علق الإعلامي تامر أمين، على زواج الفتاتين مثليا، قائلا: "أنا مستغرب من بجاحتهم .. يا أخي  إذا بليتم فاستتروا .. ومعرفش انتوا اتحملتوا تعليقات المصريين على صفحتكم ازاي".

وأضاف أمين ساخرا في برنامجه المذاع على قناة "النهار": "كمان مش عارف هتخلفوا ولاد وبنات ازاي؟.. انتوا كدة هتبقوا محتاجين مساعدة صديق".

شاهد تعليق الفتاتين

تعليقات القراء