«مسلسل الهبل والتناول غبي».. عبير الشرقاوي تهاجم مسلسل «بطلوع الروح».. وتوضح وجهة نظرها «للي عايز يرقص في التريند»

الموجز   

شنت الفنانة المعتزلة عبير الشرقاوي، ابنة المخرج الراحل جلال الشرقاوي، هجوماً عنيفاً على مسلسل "بطلوع الروح"، الذي يعرض حالياً على قناة "إم بي سي مصر" ومن بطولة الفنانة إلهام شاهين.

وكتبت عبير الشرقاوي منشوراً عبر حسابها الشخصي بموقع "فيس بوك" قالت فيه: "أسرة مسلسل الهبل بطلوع الروح.. التناول غبي مش معقولة نطلع الناس بتوع داعش خاينين وبيرتشوا وبيشربوا خمرة.. دول ناس بيعتبروا نفسهم مجاهدين في سبيل الله، ومستعدين للموت في أي لحظة".

وأضافت: "إحنا عارفين إنهم على باطل آه، بس هما مش عارفين هما بيعتبروا نفسهم المسلم الحق، وأي حد جانبهم مسلم ناقص، فمش معقولة نطلعهم بيشربوا خمرة إيه الهبل ده، بقى معقولة البطل إللي بيعتبر نفسه مجاهد عنده غزوة تاني يوم، وممكن يتقتل وهو عارف كده يروح يجيب خمرة ويشرب هو ومراته.. أرحمونا يا هبل.. خسارة الفلوس والله".

وبعد ساعات، قررت عبير الشرقاوي، توضيح وجهة نظرها حول انتقادها للمسلسل وذلك من خلال منشور جديد عبر "فيس بوك".

وقالت ابنة المخرج الراحل جلال الشرقاوي عبر صفحتها الشخصية: "للى مفهمش كلامى أو مش عايز يفهمه علشان يرقص شوية في التريند".

وأضافت عبير الشرقاوي: "داعش فئة ضالة مضلله ولكن أغلبهم لا يعتقدون ذلك في أنفسهم بل يعتقدون أنهم مسلمون حق وعندما يقتلون يظنون أنهم يقتلون في سبيل الله وإن ثوابهم على هدا القتل هو الجنة وهنا تكمن المشكلة لأن عندهم إعتقاد إن إللى بيعملوه ده دين الحق وعشان كده هما خطرين جدآ جدآ على أي مجتمع يعيشون فيه".

يشار إلى أن مسلسل "بطلوع الروح" من بطولة منة شلبي وإلهام شاهين وأحمد السعدني ومحمد حاتم ودياموند بو عبود وعادل كرم وآخرين، ومن تأليف محمد هشام عبية وإخراج كاملة أبو ذكري، ويُعرض حصرياً على "MBC مصر" في رمضان 2022.

تعليقات القراء