’’من كان منكم بلا خطيئة فليرمها بحجر‘‘..هاشتاج ’’ادعم منى فاروق‘‘ يجتاج تويتر بعد تهديدها بالانتحار

كتب: ضياء السقا

تصدرت الممثلة منى فاروق، تريند مواقع التواصل الاجتماعي، ومحرك البحث جوجل، خلال الساعات الماضية، بعد نشرها عبر حسابها الشخصي على "إنستجرام" فيديو لايف تهدد خلاله بالانتحار، بسبب بعض الأشياء التي سببت لها ألما نفسيا، عقب أزمة الفيديوهات الإباحية.

وقالت منى في الفيديو إنها بعد خروجها من السجن لم تتمكن من العيش بصورة طبيعية، حيث لم تعد قادرة على الخروج من منزلها والنزول إلى الشارع، حيث وصل الأمر إلى خوفها من النوم ورؤية الكوابيس أثناء نومها.

وأضافت: "كل الناس بتضايقني وأنا بخاف في مصر أمشي في الشارع حد يضايقني ومحدش عايش الحياة اللي أنا عشتها، ومحدش يحكم عليا ويقول دي مش كويسة عشان عملت كذا لأنك ماتعرفش ظروف البني آدمين زي ما أنا معرفش ظروفك وظروف كل واحد".

وأشارت منى فاروق إلى أنها "من شهر 2 لشهر 6 أنا برة الدنيا وميتة وعايشة ميتة، وكنت كل لما أنزل ويكون فيه فرصة إن أخرج من الأزمة أقول يا رب كفاية ويوم ما قالوا لي إني أخدت إخلاء سبيل أنا وقعت من طولي مش مصدقة بجد والنبي يا رب يكون الناس مبيضحكوش عليا وأخويا وأمي يشهدوا على ده".

وأضافت باكية: "كفاية إني أعمل نفسي مش واخدة بالي طول الوقت وعمالة أتعامل على إنه عادي وهو مش عادي وأنا تعبت من حاجات كتير قوي ومخنوقة قوي وأنا بتعامل طول الوقت مع الناس إن أنا منبوذة".

وقدمت منى اعتذارها للشعب المصري عن الفيديوهات الإباحية التي تم تسريبها لها، وطلبت السماح منهم.

وقالت الممثلة الشابة: "سامحوني، أنا عايزة أعيش بالحلال، وباب الحلال مقفول"، مشيرة إلى أن صناع الأعمال الفنية يخشون مساعدتها؛ حتى لا يتعرضون للهجوم.

وأوضحت: "أنا تعبانة من جوة قوي قوي قوي ومحدش عايز يديني فرصة ولا مخرج ولا ممثل ولا مطرب عاوزين يدوني فرصة في التمثيل ولو براند في السوشيال عايز يديني فرصة بيخافوا"، متسائلة: "أعمل حاجات غلط ولا أروح أموت؟"، مضيفة: "أنا عن نفسي هروح أموت أحسن شكرا مش عايزة حاجة من الدنيا".

وهددت منى فاروق بالانتحار قائلة: "كل الناس بقت نبذانى وكل صحابى قطعوا علاقتهم بيا".

وأضافت الممثلة: "أنا غلطت لكن ليه محدش قابلني، أنا منهارة ومهما حاولت أعمل قوية أنا مش قوية هو مفيش حد بيغلط فيكم؟".

وتابعت: "الفرق بيني وبينكم إن ربنا شال ستره من عليا لكن إنتم لسة أنا نفسي أرجع أعيش سليمة تاني محدش بيطبطب عليا بقيت لوحدي مقداميش حل غير الموت".

حملة دعم لمنى على تويتر

وفي سياق متصل، دشن رواد موقع تويتر، هاشتاجا بعنوان "#ادعم_منى_فاروق"، لمساندة الفنانة، بعد اعتذارها وندمها على أزمة الفيديوهات الإباحية.

وطالب المغردون بالوقوف بجوارها في محنتها، لأن الله سبحانه وتعالى غفور رحيم، مؤكدين على صدق مشاعرها، وعبروا عن خوفهم من انتحارها بسبب غلق جميع الأبواب في وجهها.

وفي يوليو الماضي، قضت محكمة جنايات القاهرة بإخلاء سبيل منى فاروق وشيما الحاج بكفالة 100 ألف جنيه في اتهامهما بنشر فيديو فاضح.

يشار إلى أن آخر أعمال الممثلة الشابة منى فاروق كان مسلسل "رحيم" للفنان ياسر جلال، الذي عُرض في موسم شهر رمضان عام 2018.

فيديو منى فاروق

تعليقات القراء