فلة الجزائرية تتهم مرتضى منصور بتلفيق تهمة «الدعارة» لها.. وسما المصري توجه رسالة لرئيس الزمالك: «روح شوف بنتك اتطلقت ليه بدل ما تدخل في أعراض الناس»

ّالموجز   

أثارت الفنانة الجزائرية فلة عبابسة، المعروفة في الوسط الفني بـ "فلة الجزائرية"، الجدل بعدما عادت للحديث مجدداً عن قضية "الآداب" التي اتهمت فيها بـ “الدعارة” مُنذ 23 عاماً أثناء وجودها في مصر.

واتهمت الفنانة الجزائرية رئيس نادي الزمالك المستشار مرتضي منصور بتلفيق قضية "الآداب" التي اتهمت فيها.

ونشرت فلة فيديو عبر حسابها الشخصي على موقع الصور "انستجرام" قائلة: "أنا فلة، طالما لم تثبت براءتي لن يهدأ لي بال، لن أسكت، لقد قام مرتضى منصور بتوكيل محام كان يفترض أن يدافع عني لكنه بدلا من ذلك فعل كل شيء لإدانتي وعمل ضدي".

وسبق وأن دافعت "فلة الجزائرية" عن نفسها في حوار تلفزيوني، حيث قالت: "أنا خارجة من بيت مؤدب، ومش رايحة على مصر بعد ما كنت في باريس ولندن وكنت مليارديرة، مش رايحة على مصر عشان قلّة أدب، رايحة عشان أسجل أغاني".

وطالبت فلة في حوارها كل من اتهمها بتقديم إثباتات وأدلة على القضية، وقالت إن "كل حقوقها هُضمت وعاشت فترة قاسية في السجن".

كما كشفت عن الفنانين الذين قدموا لها يد المساعدة بينهم النجمة فيفي عبده والموسيقار بليغ حمدي.

وفي عام 1996، صدر قرار بمنع فلة الجزائرية من دخول مصر أو الغناء فيها، وتم تعميم اسمها في كل المطارات والموانئ، بسبب قضية دعارة.

وفي عام 2011، حاولت فلة الجزائرية دخول مصر بعد تلقيها دعوة من دار الأوبرا المصرية للمشاركة في حفل، إلا أنه تم منعها من دخول البلاد وتم ترحيلها فور وصولها، وقالت إنه تم تلفيق القضية لها مع 3 أشخاص لا تعرفهم أبدا، ولولا هذه القضية لأصبحت إمبراطورة الفن في مصر.

من جانبها، نشرت الفنانة سما المصري فيديو الفنانة فلة الجزائرية وهي تهاجم رئيس نادي الزمالك المستشار مرتضى منصور، وذلك عبر حسابها الشخصي على موقع الصور والفيديوهات الشهير "انستجرام".

وعلقت سماعلى الفيديو قائلة: "لا حول ولا قوة إلا بالله.....يعني هو فجر اللي اسمه مرتضي دا وصل لكده لو كان كلامها صحيح....بصي يافنانه فلة الجزائرية انا مصدقاكي لانه حاول يعمل معايا كده كذا مرة ويلفقلي قضيه مخليه بالشرف وكان آخرها البلاغ اللي هو قدمه فيا بالتحريض علي الفسق اللي هو كل شويه يطلع يجعجع عليه ويقول مين اللي حفظلي البلاغ ودا اللي مجننه عليا".

وأضافت: "بس ربنا نجاني منه...طيب بدل ماتدخل في أعراض الناس روح شوف بنتك اتطلقت ليه ياحيلتها بس احنا مش هندخل في عرض بنتك ذي مابتعمل مع بنات الناس....هو بني آدم مؤذي وربنا هينتقم منه اشد انتقام واهو ربنا بعتله مرض في جسمه نوع نادر من مرض السكر ولسه ياما هيشوف اصبري ربنا هيجيبلك حقك انتي وغيرك بنات الجزائر اشراف وعلي راسنا من فوق".

واختتمت تعليقها بالقول: " انا بعتذرلك آن واحد زي دا ازاكي في شرفك وعرضك زي مابتقولي حقك علينا كلنا انتي وغيرك وهو مؤذي لمصريين كتير مش بس غير المصريين...اصبري الظالم ربنا بيمهله في الدنيا لحد ماالمظلوم يشوف فيه يوم أسود على دماغه...وهنشوف فيك يوم اسود ياسليط اللسان....ماتزعليش...اصبري قريب هنتفرج عليه قريب جدا....حقك علينا".

 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

لا حول ولا قوه الا بالله.....يعني هو فجر اللي اسمه مرتضي دا وصل لكده لو كان كلامها صحيح....بصي يافنانه /فله الجزائريه انا مصدقاكي لانه حاول يعمل معايا كده كذا مره ويلفقلي قضيه مخليه بالشرف وكان آخرها البلاغ اللي هو قدمه فيا بالتحريض علي الفسق اللي هو كل شويه يطلع يجعجع عليه ويقول مين اللي حفظلي البلاغ ودا اللي مجننه عليا .بس ربنا نجاني منه...طيب بدل ماتدخل في أعراض الناس روح شوف بنتك اتطلقت ليه ياحيلتها بس احنا مش هندخل في عرض بنتك ذي مابتعمل مع بنات الناس....هو بني آدم مؤذي وربنا هينتقم منه اشد انتقام واهو ربنا بعتله مرض في جسمه نوع نادر من مرض السكر ولسه ياما هيشوف اصبري ربنا هيجيبلك حقك انتي وغيرك بنات الجزائر اشراف وعلي راسنا من فوق انا بعتذرلك آن واحد ذي دا اذاكي في شرفك وعرضك ذي مابتقولي حقك علينا كلنا انتي وغيرك وهو مؤذي لمصريين كتير مش بس غير المصريين...اصبري الظالم ربنا بيمهله في الدنيا لحد ماالمظلوم يشوف فيه يوم اسود علي دماغه...وهنشوف فيك يوم اسود ياسليط اللسان....ماتزعليش...اصبري قريب هنتفرج عليه قريب جدا....حقك علينا...😘😘😘

A post shared by سما المصري (@samaelmasrii) on

تعليقات القراء