«هجيبلك الكتب اللى أنتي عايزاها بس تعالي ندخل الأوضة التانية» .. تفاصيل إتهام «محمد هاشم» صاحب دار ميريت للنشر بـ «التحرش»

الموجز

ألقت الأجهزة الأمنية القبض على محمد هاشم صاحب دار ميريت للطباعة والنشر، بتهمة التحرش بعد تقدم بلاغات ضده من بعض السيدات وذلك على خلفية قرار النيابه العامة بضبطه واحضاره وفقا لصدى البلد .

وفي التفاصيل التي أوردتها البلد فإن بعض السيدات دونت عبر صفحاتهن الشخصية عبر مواقع التواصل الاجتماعى، وقائع تحرش محمد هاشم .

وتابعت البلد ، دونت إحداهن عبر صفحتها سنة 2019، توجهت الى دار ميريت بدعوى من أحد الأصدقاء وقت معرض الكتاب، وذلك بمناسبة مرور 20 سنة على افتتاح الدار، وهناك تعرفت على أحد الموجودين يدعى "محمد هاشم".

هجيبلك الكتب اللى أنتي عايزاها بس تعالي ندخل الأوضة التانية

وأضافت، أنها توجهت في أحد الأيام إلي الدار لشراء كتب، وعقب ذلك طلب مني "هاشم" التوجه إلي احدى الغرف بالدار قائلا لى "هجيبلك الكتب اللى أنتي عايزاها، بس تعالي ندخل الأوضة التانية، وبدون مقدمات هجم عليا، وبدء يلمس أجزاء من جسمي وحاول تقبيلي عنوة، وأصبت بالذهول من الواقعة، فلم يخطر في بالي قيام هذا الشخص بإرتكاب فعل كهذا، لأن صورته كانت في بالي كويسة، وبعدها مشيت من الدار، وأنا في حالة ذهول".

دخلني مخزن الكتب عشان يوريني إنتاجه الفظيع

والقصة الثانية التي نشرتها البلد تقول الفتاة : أنا كمان اتحرش بيا، ساعة ما كنت رايحة أعمل أول كتاب عنده، دخلني مخزن الكتب عشان يوريني إنتاجه الفظيع وأنا ما أخدتش خوانة، حاول يبوسني بالعافية قرفت منه وجريت ومدخلتش المكان ده تاني أبدا، ومقدرش أعلن ده علشان أنا من الناس اللي هيتأذو".

حصل باللملي من سنتين

بينما تباينت ردود الافعال على مواقع التواصل الاجتماعي، حيث دون أحد النشطاء :"حوار محمد هاشم حصل باللملي من سنتين مع أحد أعضاء حزب العيش والحرية، حتى نفس المبرر الغبي اللي هو معلشي هو تحرش اه بس بيحارب الدولة وبيحاول يرسي قواعد الديمقراطية".

مش هسامح اي راجل آذي أي ست.. بهذه الكلمات دونت إحدى نشطاء الفيسبوك قائلة "لا أحمل أي تسامح تجاه آي رجل كان سببا في إيذاء أي ست للكل وبلا استثناء على الأطلاق .

فيما دونت أخرى :"عمري ما حسيت أن مجتمع وسط البلد ناس محترمة ولا مثقفة مهما أدعو الثقافة والعمق، حتى في مواقفهم الثورية الوحيدين اللي نظرتي ليهم ما أتغيرتش من 2011 فضلوا بالنسبة لي شوية وصوليين متحرشين بإسم الحرية، أنا مش مستغربة من تحرش محمد هاشم".

تعليقات القراء