بالصور.. «ناصر البرنس» ملك الكبدة «بإمبابة» يستغيث بعد «سرقته»

كتب: محمد علي هاشم 

يعتبره البعض جزء من تراث القاهرة، حيث يفد إليه زوار العاصمة كجزء من برنامج الرحلة. 

له محبيه من شتى أنحاء مصر وذاع صيته حتى وصل للدول العربية  .

يعتبر المطعم الرسمي لمنتخب مصر عامة ولاعبي النادي الأهلي خاصة . 

إنه مطعم كبده البرنس بإمبابة أشهر مطعم مأكولات مصرية وطواجن في مصر .

تجد في القائمة الخاصة به  كل ما لذ وطاب وبطعم مختلف لا تنساه ما حييت فمن ورقة اللحمة وطاجن الملوخية إلى الكبده والسجق البلدي وطاجن البامية. 

على جدران المحل تجد صور لناصر البرنس مع نجوم الكرة المصرية والفن فتجده مع الساحر أبو تريكة وأيضاً مع النجم محمد حماقي، ولا تندهش حينما تشاهده مع ميسي . 

منذ فترة قريبة أغلق مطعم البرنس بسبب قضية حكم فيها على صاحبه ناصر البرنس بالسجن ولكن برأته المحكمة في وقت لاحق بعد إستئنافه للحكم . 

واليوم نشرت صفحة مطعم كبدة البرنس على موقع فيس بوك تناشد متابعي الصفحة ومحبي البرنس أن ينشروا عن سرقة إسم المطعم حتى قائمة الطعام والزي الرسمي للعاملين بالمحل "اليونيفورم" .

حيث نشرت الصفحة صوراً لأحد مطاعم الأسكندرية والذي إستغل الأزمة التي يمر بها ناصر البرنس ليسطو بشكل فج على إسم المطعم الشهير وحتى "اللوجو" وتصميمات المحل في سابقة لم تحدث من قبل . 

شاهد الصور التي نشرتها صفحة البرنس لمطعم "شوية الحرامية" على حد تعبير أدمن الصفحة .. الذي كتب قائلاً : 

ياريت بالله عليكم كلنا نعمل شير
كلنا طبعاً نعرف كبدة البرنس اللى فى امبابة اللى صاحبه الراجل المجتهد Nasir Elprince اللى ابتدا من الصفر لحد ما وصل للمستوى ده واهل امبابة كلها بتحبوا للاعمال الخيرية اللى بيعملها من تجديد للمساجد والمساعدة فى تزويج اليتيمات واشهد الله انه محبوب من اهالى امبابة
الراجل ده اتحط فى السجن لحد ما المحكمة برءاته وناس سرقوا اسم كبدة البرنس بتاع امبابة مش بس كدة ده عاملينه باللوجو بتاعة
وصل التدنى الاخلاقى لبعض الناس انهم يسرقوا اسم وجهد البرنس ويفتحوا مطعم فى اسكندرية بالاسم البرنس وباللوجو وبالشعار بتاعه وكمان المنيو وخدينوا copy. Paste والمصيبة تجهيز المحل والديكور نفس ديكور امبابة بالظبط مش بس كده ده المصيبة انه كمان جايبلهم نفس ال uniform بجد حاجة تحزن لما تحس ان جهد ناس بيضيع بسبب شوية حرامية وبسبب شوية ناس بتبص للناس فى أكل عيشها ربنا يهديهم ويعرفوا ان ده اللى بيعملوه ده حرام

 

 


تعليقات القراء